Högsarfärjan är en flytande självmordsgiljotin

Har förståndet totalt försvunnit från vissa tjänstemän och finns det ingen som med basfakta kan sätta foten ner och stoppa nuvarande huvudlösa projekt, som kommer att sluta med en katastrof med dödlig utgång?

Det snackas om placering av röda och gröna trafikljus säkert enbart för att folk på land kan två händerna vid en olycka. När planeringen tydligen har gjorts av någon skrivbordsentusiast som enbart seglat mellan skrivbordsstolen och papperskorgen utan att någonsin sett mera vatten än i badkaret. Det framkom klart och tydligt redan för över 30 år sedan när det installerades röda och gröna lampor vid färjefästen att nyttan var lika med noll när ingen förstod hur och när man skall passera. Flera gånger slutade det också då så att någon snurra låg på vajern fast det enbart fanns en vajer, nu är det tre. Samma dåliga idé är förslaget med olika varningstavlor. Hur ser man dem i dimma och mörker?

Vajern skär som en kniv om en båt kör på den om vajern är just under vattenytan, eller i luften som den ofta blir i hårt väder. En sådan olycka kan jämföras med olyckan i Lahtistrakten där en flicka skar ihjäl sig på vajern som var uppspänd i pulkbacken.

Skillnaden är den att Lahtisolyckan var mera oförstånd, här gäller nästan vett och vilja. Trots att lönsamheten är + – noll om allt räknas med.

Förstår ej hur man kan utsätta oskyldiga människor för livsfara enbart för egen vinning.

Det är nog inget nöje att plocka upp sönderkrossade lösskurna armar och ben som ligger på havsbottnet.

Har inte heller det minsta förståelse för Pargas stads myndigheter som utan vidare utan basfakta ger sitt samtycke. Det är nu 20 år sedan Nagu kommun ritade Högsarvägsträckningen över till Biskopsö men fortfarande har ingen detaljplanering ens påbörjats. Det måste tydligen ske en olycka först innan något sker för med nuvarande system är det bara fråga om när det sker.

Är nuvarande politiken inom staden den att någon förnyelse av infrastrukturen inte är av nöden här i skärgården trots att vi här på Högsar ligger bakom en eländig färja och ändå är med bland de större turistföretagen i skärgården. Men att vi på något vis här skulle ha nytta av ringvägen vad gäller färjan är nog rena skitsnacket.

Kom ihåg när en olycka händer, så skyll inte på färjeföraren för han kan på inget sätt undvika en olycka, för kör en båt på kan föraren på färjan inte bromsa för då stiger vajrarna ännu mera upp. Kör han vidare kan han anklagas för att inte försökt undvika olyckan. (Hur gör man?)

Kan med egen personlig erfarenhet ganska exakt berätta om utvecklingen av dessa plåtlådor till färjor. Högsarfärjan i nuläge, det vill säga med den vajerdrift som man nu i efterskott sökt tillstånd för, är en kopia på Vikomfärjan som fick smeknamnet Blixten för sin snabbhet, Jag tror den gick 2–3 knop. Hade förmånen att personligen sommarjobba där en månad på 70-talet. Där utbyttes också vajrarna till propellerdrev.

Exempelvis Elektra räknades mer eller mindre som en sensation när den kom. Men hur är det i verkligheten. Den är mer som en broms för skärgårdsbornas utveckling än till nytta på lång sikt.

Hade pengarna sparats och allt planerats med förnuft så hade det kunnat byggas en fast väg istället till Nagu för samma summa pengar som i dag används till alla färjor och onödiga projekt. En färja är alltid enbart en hjälp i nöden.

Wilhelm Henriksson

Nagu

F.d. farledsmästare inom Sjöfartsverket

2 Comments

  1. Trots att man inte får säga det; annat var det förr. På alla plan har sjöfartskunnandet sinat. Förr fanns det en myndighet som koordinerade sjöfartsärendena. Sjöfartsstyrelsen/sjöfartverket. Dit kunde man vända sig i alla ärenden som gällde sjöfart. Nu är allt uppdelat på en massa olika ställen, av vilka ingen tycks ha gnuttan av sjöfartsintresse. Även domstolsväsendet som tidigare hade sakkunniga på de flesta kustorter, har nuförtiden övergått till att skicka klabbet till Helsingfors. Det finns dock en mängd sjöfartsexperter på olika håll. Tyvärr har de ingen sjöfartsbakgrund fast de kanske är pålästa. Så Wilhelm, vi går mot sämre tider, och troligtvis kommer Olycksutredningscentralen att få fall på sitt bord som ett resultat av dessa experters framfart. Dessbättre vet jag att sjöfartskunnandet där på den centralen ännu är up to date.
    Beträffande Högsarfärjan har ngra lokala organisationer i Nagu med bla Mattnäs byalag och Nagu segelsällskap gjort ett besvär till Vasa förvaltningsdomstol om ändringarna i framdrift av färjan. Det återstår att se vilken sjöfartskunskap sagda domstol sitter inne med.

  2. Jag håller nog med Wilhelm i denna sak!
    Det fungerar utmärkt, att sitta bakom ett skrivbord och tycka, att så här fungerar det, hur det är i verkligheten ser man inte!
    Dessutom har man tydligen ingen insikt i sjölagen, varken på nationell eller internationell nivå!
    Inom samma kategori räknar jag planerna på att, igen en gång, försöka få färjan mellan Nagu och Korpo till en “frigående (laserstyrd) färja” (fi lossi), med all vad det för med sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*