S:t Karins-företaget Heirol satsar nu hårt på export

Leende man i butik fylld med köksredskap
Rolf Moborg. Foto: Johan Backas

S:t Karinsföretaget Heirol satsar nu starkt på export. Först ut är marknaderna i Sverige och Baltikum som ska öppnas via återförsäljare.

Heirols vd Rolf Moborg säger att företagets köksprodukter fått ett väldigt fint mottagande på mässor i Sverige.

– Jag funderade först om svenskarna bara är artiga, men försäljningen kom bra igång så de gillar nog våra produkter, säger Moborg.

Kvaliteten avgör

Han påpekar att en hög kvalitet är a och o för Heirol. Men i Sverige är deras produkter till och med förmånliga jämfört med konkurrenternas.

Moborg säger att svenskarna i medeltal betalar 100 euro för en stekpanna medan finländarna betalar kring 40 euro.

– Vi har alltså alla möjligheter att lyckas utomlands, säger Moborg.

Saknar specialbutiker

Finlands brist på specialbutiker grämer honom. Då de flesta handlar allt de behöver i stormarknader får kunderna inte den betjäning de skulle vara värda.

– I en stormarknad har försäljarna inte samma kunskap, de kan inte förklara för kunden varför det lönar sig att välja en lite dyrare stekpanna. Trots att det i längden blir billigare då man kanske måste köpa fyra stekpannor under samma tid som en av högre kvalitet håller, säger Moborg som också framhåller att det är mera ekologiskt att klara sig med en panna.

Ser ljust på framtiden

I dag firas företagarnas dag i Finland. Moborg säger att det är med tillförsikt han ser på framtiden, även om de senaste årens förluster varit tunga för Heirol.

Omsättningen som länge låg kring fyra miljoner euro sjönk ifjol till drygt tre miljoner. De anställda är i dag 16 stycken.

– Siffrorna för i år tyder på att det vänder och att vi gör ett plusresultat i år, säger Moborg.

Med stenfotsbutik i centrala Åbo, butik och lager i Krossi i S:t Karins och en webbshop som börjar dra tror Moborg att de tyngsta tiderna är förbi.

– För tre år sedan var jag nära att lägga lapp på luckan. Vi hade några ordentliga motgångar och läget såg dystert ut. Men tillsammans med min fru och den övriga personalen kämpade vi vidare, och det är jag väldigt glad för i dag.

Grossisthandeln viktigast

I dag står grossisthandeln, alltså försäljningen till detaljhandeln, för 85 procent av omsättningen. De egna försäljningskanalerna inbringar 15 procent.

– Just nu då Åbo centrum grävs upp går det sämre för butiken i Åbo, men annars har våra butiker gått riktigt bra. Det är mycket möjligt att vi öppnar flera i Finland i framtiden, säger Moborg.

Ett orosmoln är ändå strukturen på handeln i Finland. S- och K-kedjornas dominans gör att mindre aktörer mer eller mindre tvingas till avtal som endast gynnar drakarna.

— Det är klart att läget i Finland sporrar till att söka oss utomlands, exporten kan ge oss ett ben till att stå på.

Matlagning med ett leende

Heirol har också satsat på att förnya sitt brand de senaste åren. På alla bilder syns nu leende personer som lagar mat.

– Det är min familj och våra anställda som syns på bilderna, det är ett medvetet drag att vi alla ska synas i familjeföretaget. Vi vill visa hur roligt och enkelt det är att laga mat med rätt redskap, hoppas fler skulle få upp ögonen för det.

Heirol
Familjeföretag grundat 1991 av Heimo Lehtonen och hans son Rolf Moborg.
Importerar och säljer köksartiklar till detaljhandeln och konsumenterna.
Omsätter i år cirka 3,5 miljoner euro.
Sysselsätter 16 anställda.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*